fbpx

Pilalle venytetty

Videopeleiltä halutaan vastinetta rahalle. Siksi niin monet pelit ovat ylipitkiä ja täynnä toistoa.

Oletko koskaan kuullut kenenkään sanovan, että elokuvalipun hinnalla pitäisi saada pidempiä elokuvia? Tai että yli kolmen tunnin leffa tarjoaa enemmän vastinetta rahalle kuin parituntinen elokuva?

En minäkään.

Pelien maailmassa tällaiset keskustelut ovat kuitenkin arkipäivää. Kesto on keskeinen osa peliarvioiden arvostelukriteerejä ja liian lyhyt kesto voi olla kuolemantuomio pelin myyntiluvuille. Kenties syynä on pelien korkea hinta. Elokuvalipun saa kympillä, mutta uudesta konsolipelistä voi joutua pulittamaan jopa 60-70 euroa.

Pelien ostajakunta on myös verrattain nuorta. Työssäkäyviin aikuisiin verrattuna nuorilla on käytössään pienempi viihdebudjetti, joten on ymmärrettävää, että pelin kesto vaikuttaa ostopäätökseen. Jos pelejä voi ostaa vain silloin tällöin, valikoituu ostoskoriin sellaisia pelejä, jotka tarjoavat eniten mitattavaa vastinetta rahalle. More bang for the buck.

Peliteollisuus pyrkii tietysti vastaamaan kysyntään, mikä näkyy myös pelitalojen tuottamissa tarinavetoisissa yksinpeleissä. Peleihin ympätään mahdollisimman paljon sisältöä, jotta ne houkuttelisivat ostajia. Ongelma vain on, että määrän kasvaessa laatu kärsii lähes poikkeuksetta.

Pahimmillaan lopputuloksena syntyy Red Dead Redemption 2:n kaltaisia 50-100 tunnin mittaisia eepoksia, joissa tarina ja kerronnan rytmitys tallautuvat pelin laajuuden alle. Red Dead Redemption 2:n osalta selkein esimerkki pelin keinotekoisesta ”lihottamisesta” on Guarman saarelle sijoittuva usean tunnin kestoinen ja irralliselta tuntuva tarinaosuus, jonka voisi helposti leikata kokonaan pois.

Joissakin peleissä (myös Red Dead Remeption 2:ssa) pelitunti per euro -kerrointa nostetaan myös tarjoamalla pelaajille läjäpäin vapaaehtoisia lisätehtäviä. Tämä on mielestäni parempi ratkaisu, koska pelaaja voi halutessaan ohittaa täytesisällön kokonaan ja keskittyä vain pelin päätarinan kannalta keskeisiin osuuksiin.

Itse uskon, että pelimarkkinoilla voisi olla myös tilausta vastavirtaan uiville peleille. Olemassa oleville pelimoottoreille voisi tuottaa lyhyempiä pelejä pienemmällä hintalapulla.

Monella tapaa edelläkävijänä tunnettu pelistudio Naughty Dog kokeili tätä konseptia Uncharted 4 -pelinsä pelimoottorilla. Pelitalo julkaisi Uncharted 4:n jälkimainingeissa alle 10 tunnin kestoisen Lost Legacy -pelin, jonka lähtöhinta oli 60-70 euron sijasta 30-40 euron luokkaa.

Kun alkupanostukset on jo tehty pelimoottorin, pelimekaniikkojen ja grafiikkapalasten osalta, on pelitalon mahdollista tuottaa samoista aineksista uusia tarinoita kohtuullisilla lisäpanostuksilla. Tällaisia kokeiluja soisi näkevän tulevaisuudessa enemmänkin.

Yleisöä luulisi löytyvän aikuisemmasta pelaajakunnasta, joiden pelaamisen esteeksi ei yleensä muodostu niinkään rahan vaan vapaa-ajan puute.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös